Zajęcia w pracowni muzycznej opierają się głównie na szeroko rozumianym kontakcie z muzyką. Podejmowane aktywności nakierowane są na wykonywanie muzyki – muzykoterapia ekspresywna oraz na słuchanie muzyki – muzykoterapia receptywna.
Muzykoterapia ekspresywna, polegająca na wykonywaniu muzyki przez uczestników wraz z terapeutą, a także obejmująca pozostałe działania muzyczne, realizowana jest podczas terapii w wymiarze indywidualnym i grupowym. Uczestnicy, w zależności od potrzeb, biorą udział zajęciach z emisji głosu i dykcji. Część uczestników podtrzymuje oraz rozwija swoje umiejętności gry na różnych instrumentach indywidualnie oraz zespołowo. Domownicy biorą udział w zajęciach śpiewu przy akompaniamencie instrumentu, a także tworzą samodzielnie akompaniamenty rytmiczne i melodyczne z wykorzystaniem instrumentarium Orffa. Liczne zajęcia grupowe wymagają od osób współpracy w zespole, prowokują do wspólnych rozmów, dzielenia się swoimi wrażeniami, pomysłami dotyczącymi aranżowania utworów oraz opiniami. Wspólne zajęcia muzyczne pozwalają na rozwijanie zainteresowań, budowanie poczucia własnej wartości, poczucia sprawstwa oraz umacniania tożsamości. Rozwijają także umiejętności społeczne wykorzystywane w codziennym funkcjonowaniu. Ponadto wspólne wykonywanie muzyki pozwala na odreagowanie napięć, regulację stanów emocjonalnych, kształtowanie pozytywnych relacji z innymi uczestnikami i wypracowywanie potrzeb estetycznych.
Muzykoterapia receptywna polegająca na słuchaniu muzyki ma za zadanie zapoznać uczestnika ze zróżnicowanymi gatunkami, twórczością kompozytorów, barwą różnorodnych instrumentów, ewolucją muzyki na przestrzeni dziejów, zasadami panującymi w muzyce, rodzajami składów instrumentalnych i wokalnych oraz charakterystycznymi rytmami dla danej muzyki. Słuchanie muzyki pozwala także na odreagowanie napięć oraz zwiększanie świadomości własnego ciała (np. muzyka relaksacyjna).
Co więcej, praca z muzyką sprzyja rozwijaniu i trenowaniu funkcji poznawczych uczestników. W szczególności kształtowane są: koncentracja uwagi, elastyczność uwagi w przełączaniu się pomiędzy elementami muzycznymi, percepcja oraz pamięć słuchowa, wyobraźnia, myślenie twórcze i odtwórcze, słuch muzyczny.
Dodatkową przestrzenią do nabywania umiejętności społecznych oraz rozwijania warsztatu muzycznego jest współpraca z pracownią teatralną, podczas uświetniania różnorodnych uroczystości, świąt, koncertów i przeglądów.
Szeroki zakres prac umożliwia lepsze poznanie samoego siebie
Każy wybiera rodzaj prac jaki mu odpowiada.
Dzięki tworzeniu prac nie tylko odpoczywam ale i znalazłem nowe hobby.
....
....
....